Wijspunt

  • Home
  • Leerproblemen
    • Woordbeeldtrainer
    • Jamara rekentraining
    • Hoogbegaafd
    • Beelddenker of niet?
    • Leerprofiel
    • Ik leer leren
  • Ruimtelijk inzicht, zicht
    • Ontwikkeling
      • Primaire Reflexen
        • PTSD stress
        • ATNR en school
        • Spinal galant reflex
        • STNR
        • Tonisch labyrinth reflex
  • oogsamenwerking en leerproblemen
  • Volwassenen
  • Over mij
    • Tarieven
    • Contact van Wijspunt
Je bent hier >> Home / oogsamenwerking en leerproblemen

oogsamenwerking en leerproblemen

Geen oogsamenwerking!

Je zal maar moeten lezen en jouw ogen floepen weg, ze vliegen terug als jij naar links kijkt, ze stuiteren soms in jouw hoofd. Dan wordt lezen een hele opgave.

Of je bent een keeper en je moet met je hele lijf bewegen om de bal te volgen, omdat jouw ogen strak in jouw hoofd staan. Jij kan jouw ogen niet eens bewegen. Zelfs lezen doe jij met jouw hele lijf. Vermoeiend hoor!

Samenwerken, samen kijken

Als je ergens naar kijkt moeten beide ogen naar hetzelfde punt kijken. Wanneer dit niet goed gebeurt, fixeer je (kijken) disparaat (niet goed). De hersenen kunnen de beelden van de beide ogen niet tot één enkel beeld versmelten waardoor het zien onduidelijk wordt. Dit kan wazig zicht of onrustig gedrag veroorzaken.

Dyslexie en oogsamenwerking

Het is zeer aannemelijk om te veronderstellen dat een iemand met oogsamenwerkingsproblemen  tijdens een dyslexieonderzoek vaak als dyslectisch zal worden beschouwd.

SIGNALERING

Onjuiste samenwerking van de ogen kan worden gesignaleerd bij iemand met de volgende kenmerken:

Klachten algemeen:

  • Vermoeidheidsverschijnselen na inspanning
  • Hoofdpijn met name boven de wenkbrauwen
  • Branderige ogen
  • Nekklachten
  • Droge ogen
  • Lusteloosheid

Klachten in de sport en/of bij Lichamelijke Opvoeding:

  • Balans en evenwicht is verstoord
  • Oog-handcoördinatie klopt niet
  • Tijdens de balsport kan men niet goed timen en/of inschatten op welke plek in de ruimte een bal aankomt

Klachten in het onderwijs en/of in de praktijk:

  • Slordig handschrift
  • Vinger gebruiken tijdens het lezen
  • Bij het hardop lezen klink het hakkelig
  • Slecht begrijpend lezen (hoe langer de zinslengte hoe moeilijker)
  • Op een blanco vel schrijft men niet horizontaal
  • De spaties tussen de geschreven woorden zijn onregelmatig
  • Het kijken naar een beeldscherm gaat hoofdpijn opleveren
  • Zeer beperkt ruimtelijk inzicht van getekende drie dimensionale lichamen op een plat vlak
  • Hoofd niet rechthouden tijdens de studie, Een bal niet zien aankomen of uit een andere hoek dan de werkelijkheid

Ook kunnen oogsamenwerkingsproblemen leiden tot problemen met het ruimtelijk zicht en ruimtelijk inzicht. Maar deze problemen kunnen ook leiden tot een lagere score bij IQ-testen.

Mijn basisopleiding tot Visueel screener en trainer heb ik bij het FON gevolgd. Daarna heb ik de vervolgopleiding gevolgd bij Will Missot van het Cnls. Op dit moment volg ik een extra opleiding bij Ciska Beijer.

Over mij

Ik ben Inge Kroek en ben moeder van 2 kinderen (inmiddels pubers). De basis van mijn praktijk ligt in de ontwikkeling van mijn kinderen. Wat doe je … meer over mij

Nieuwsbrief

Twitter

Tweets by @Wijspunt

facebook

  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter

Copyright © 2021 Wijspunt